Počítačová grafika
Uvedené zdroje se zaměřují na teorii i využití počítačové grafiky a doufáme, že vám pomohou se základní orientací v oboru. Počítačové animaci a zpracování obrazu se věnuje také průvodce obory fotografie a film. Nejaktuálnější informace najdete v elektronických článcích a na vybraných webových stránkách. Nabízíme také množství tištěných i elektronických publikací.
Elektronické knihy
Elektronické knihy s tematikou počítačové grafiky je možné vyhledávat prostřednictvím společného vyhledavače, Najdi e-knihu nebo v jednotlivých databázích. Publikace jsou pro registrované uživatele dostupné pro čtení online i ke stažení, záleží na konkrétním titulu.
Doporučené e-knihy
Doporučené databáze
- EBSCO Academic Search Ultimate publikace v angličtině, dostupné v plném textu.
- ProQuest Ebook Central nabízí množství aktuálních publikací v angličtině, včetně titulů z edice Morgan Kaufmann Series in Computer Graphics.
- Springer zpřístupňuje e-knihy z oblasti počítačové grafiky například v edicích Advances in Computer Vision and Pattern Recognition nebo Texts in Computer Science.
- Wiley Online Library
Tištěné knihy
Doporučené knihy
Umístění knih
Počítačové grafice se věnují především publikace v sektoru 5D (regály 173–178 a 195–207), jejich značení začíná znaky T385. Tabulka shrnuje další umístění a značení knih, které mohou být užitečné zájemcům o různé aspekty oboru.
Obor | Regál | Signatura |
---|---|---|
Počítačová animace | 3C/067–068 | TR897 |
Design, CAD | 4A/065–069 | TA174 |
Počítačové vidění, zpracování obrazu | 4B/072–076 | TA1632–TA1637 |
Počítačová grafika, grafické editory | 5D/173–178, 5D/195–207 | T385 |
Počítačové hry a videohry | 6A/053 | GV1469 |
Architektonické návrhy, CAD | 6B/149 | NA2728 |
Kresba, ilustrace, grafický design | 6B/180–181 | NC |
Multimédia | 6C/300–301 | QA76.575 |
Programování počítačových her | 6D/040 | QA76.76.C672 |
HTML a další značkovací jazyky | 6D/044–055 | QA76.76.H94 |
Programovací jazyky | 6D/015–027 | QA76.73 |
Online články
Články o počítačové grafice je možné vyhledávat prostřednictvím společného vyhledavače nebo v jednotlivých databázích. Registrovaní uživatelé mají k většině zdrojů přístup také z domova.
Doporučené databáze
- EBSCOhost: Academic Search Ultimate umožňuje prohledat množství zdrojů, mj. významné oborové časopisy.
- IEEE Xplore zpřístupňuje časopisy, knihy a sborníky, vydávané významnou profesní organizací IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers).
- ProQuest
- Arxiv: Computer graphics nabízí aktuální informace z oboru přímo od autorů formou vědeckých článků, které ještě nevyšly v časopisech (tzv. preprinty).
- Google Scholar umožňuje vyhledávat volně dostupné knihy, články a nepublikovanou literaturu. Pokud v Nastavení přidáte NTK (položka Knihovní odkazy), prohlédá i knihovní zdroje.
Elektronické časopisy
Časopisy předplácené knihovnou najdete prostřednictvím vyhledávače Najdi e-časopis.
Tituly s otevřeným přístupem shromažďuje DOAJ (Directory of Open Access Journals).
Doporučené elektronické časopisy
-
Computers & Graphics se zaměřuje na výzkum i aplikaci počítačové grafiky. Některé články jsou volně přístupné, u jiných je nutné přihlášení (uživatelskými údaji).
ISSN 0097-8493 -
Computer Graphics Forum zahrnuje informace z oblasti výzkumu, aplikace a aktuálního dění v oblasti počítačové grafiky.
ISSN 1467-8659 -
IEEE Computer Graphics and Applications se zabývá teorií i využitím počítačové grafiky. Starší ročníky (do roku 2014 včetně) jsou k dispozici také v tištěné podobě.
ISSN 0272-1716 -
IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics zaměřený na vizualizaci a animaci. Všechna jeho čísla včetně aktuálních jsou dostupná online; do roku 2010 včetně také v tištěné podobě.
ISSN 1077-2626
Tištěné časopisy
Poslední dva ročníky aktuálně odebíraných tištěných časopisů se nachází ve Studovně. Starší čísla jsou umístěna ve volném výběru nebo ve skladu.
Časopisy, které knihovna už neodebírá, najdete v katalogu – některé z nich jsou stále dostupné v elektronické verzi.
Aktuálně odebírané tištěné časopisy
Název časopisu | Studovna časopisů | Starší ročníky |
---|---|---|
ACM Transactions on Graphics ISSN 0730-0301 |
3D/048 | 5D/171 |
CAD magazín ISSN 1805-8418 |
3D/048 | 5D/197 |
Font: první grafický časopis ISSN 1211-4049 |
3D/024 | 6B/180 |
GameStar: die ganze Welt der PC-Spiele ISSN 1610-6547 |
3D/006 | Sklad |
Level ISSN 1211-068X |
3D/006 | Sklad |
Novum: World of Graphic Design ISSN 1438-1753 |
3D/024 | 6B/181 |
Score ISSN 1210-7522 |
3D/024 | 6B/181 |
3D World ISSN 1470-4382 |
3D/108 | Sklad |
Referenční zdroje
Doporučené příručky a přehledové publikace
Computer graphics: principles and practice | |
OpenGL 4.0 shading language cookbook (E-kniha) | |
The art of game design: a book of lenses | |
Foundations of 3D computer graphics (E-kniha) |
Výzkumné skupiny a instituce
- ACM SIGGRAPH – Skupina sdružující výzkumníky i umělce se zájmem o počítačovou grafiku a interaktivní technologie.
- Ústav teorie informace a automatizace Akademie věd se zaměřuje mj. na výzkum v oblasti rozpoznání obrazu a zpracování obrazové informace.
- DCGI – Katedra počítačové grafiky a interakce na FEL ČVUT na svých stránkách zpřístupňuje informace o výzkumu i výuce.
- Skupina počítačové grafiky na Univerzitě Karlově se věnuje výuce i výzkumu, který se zaměřuje především na syntézu obrazu a zpracování a vizualizaci medicínských dat.
- Oddělení výzkumu a vývoje na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity se zabývá např. analýzou obrazu.
- Výzkumná skupina počítačové grafiky na Fakultě informatiky brněnského VUT.
- MU Game Studies – Portál spolku herních studií na Masarykově univerzitě obsahuje informace o tvorbě a vývoji her, v česku vyučovaných herních předmětech a odkazy na relevantní zdroje.
Nástroje a technologie pro tvorbu počítačové grafiky
- OpenGL Wiki – Online encyklopedie OpenGL, včetně výčtu nejčastějších chyb při jeho používání.
- Real-Time Rendering – Stránka ke knize Real-Time Rendering, která uvádí odkazy na množství dalších volně dostupných zdrojů k tématu.
- Unity User Manual – Oficiální příručka s odkazy na další zdroje.
- Adafruit Learning System – Portál obsahující návody pro práci s wearables, Arduinem, Raspberry Pi a dalšími technologiemi.
Obecné informace o počítačové grafice
- Resource for Computer Graphics – Přehledová stránka spravovaná odborníkem z Taiwanu obsahuje mj. aktuální odkazy na konferenční publikace.
- IET TV – Databáze videí od předních odborníků akademické sféry, přístupná registrovaným uživatelům.
- A Critical History of Computer Graphics and Animation – Historie počítačové grafiky zpracovaná na Ohio State University v roce 2003.
- Coursera – Jeden z nejznámějších portálu, který zpřístupňuje kurzy vedené lektory z významných zahraničních institucí. Nabízí kurzy z mnoha různých oblastí, včetně počítačové vědy. Materiály z kurzů jsou dostupné zdarma, platí se až za možnost odevzdávat úkoly a získat certifikát.
- Kadenze – Další výukový portál s kurzy zaměřenými na digitální umění, design digitálních her, typografii a další oblasti. Mezi aktuálními kurzy najdete např. Introduction to 3D Modeling and Animation with Maya, Generative Art and Computational Creativity nebo Introduction to Programming for the Visual Arts with p5.js.
Digitální umění
- CGSociety – Stránky asociace digitálních umělců obsahují informace o tématech spojených s digitálním uměním, včetně galerie děl.
- Motiongrapher – Zdroj inspirace pro zájemce o počítačovou animaci. Obsahuje informace o tvorbě grafických studií, jednotlivců i studentů.
- Artlist – Databáze současného českého výtvarného umění.
- DevArt – Galerie děl digitálního umění určených pro výstavu pořádnou společností Google a britským centrem Barbican. Stránka poskytuje informace o použitých technologií a odkazy na zveřejněné kódy.
Spravuje
Adam Urban
- adam.urban
- 232 002 456
Obory
Počítačová grafika, Vyhledávání s AI nástrojiRychlé odkazy
Průvodce vznikl ve spolupráci s Katedrou
počítačové grafiky a interakce na FEL ČVUT
Původní autor: P. Minaříková