ARS/QUANTA – Umění měření
Termín výstavy
10. 9. – 9. 10. 2024
Otevírací doba
út-ne 10:00-18:00
Komentovaná prohlídka
5. 10. v 16:00
Dernisáž s koncertem
9. 10. v 18:00
Kde
Galerie NTK
Kurátor
Milan Mikuláštík
Vystavující
Jaroslav Anděl, Radovan Čerevka, Epos 257, Jolana Havelková, Vladimír Havlík, Otis Laubert, Markéta Magidová, Lukáš Machalický, Michal Machciník, Jan Nálevka, Jirka Skála, Vladimír Turner, Aleš Zapletal, Martin Zetová a další...
DERNISÁŽ S KONCERTEM 9. 10. v 18:00
Koncert ORLOJ SNIVCŮ + POSEJPAL / NIGHT NOTE / KOŘÁN a křest alba As In The Wind
Účinkující:
Orloj snivců – „hodinový hudební stroj“ vznikl v době „technického středověku“, jak nazývají někteří snivci naši současnost, a odbíjí čas často jí navzdory. Proto i nejpříhodnější dobou hraní na tento nástroj a důležitým časem snivců vůbec je bezesporu západ slunce. Prchavý moment, jenž koresponduje se zvukem, charakterem hudby, a hlavně cítěním snivců. Zvukově na sebe působí velké množství nepojmenovaných tónů a alikvót, což osvobozuje a inspiruje. Na hraní i poslech Orloje je zapotřebí ticha, klidu, vhodné akustiky a prostředí. Teprve potom může nastat vzájemná komunikace a zvuk prostoupí prostor. Je to pouť, cesta zvukem. Leccos může vystoupit na povrch. Věci zasuté i ticho, jež je součástí života.
Orloj snivců je hudební nástroj (variabilní zvuková instalace) nalezených kovových objektů, umístěných na polystyrenových rezonátorech (polystyren je hmota, která nechává železa při jejím dotyku volně znít). Orloj snivců je rovněž stejnojmenný komorní ansámbl dostředivý okolo tohoto nástroje. Hudba na Orloj se vytváří většinou bubnováním, čímž vzniká řada jemných, dlouho znějících tónů a zvuků. Kaleidoskopickými změnami hudebních motivů, převážně repetitativních vzorků, vzniká nepravidelně se vyvíjející hudební struktura.
Link na album zde.
Miroslav Posejpal / Night Note / Michal Kořán
Trio tvoří kytarista Miroslav Posejpal, který na české alternativní scéně působí již od sedmdesátých let minulého století (spolu s celoživotním spolupracovníkem a souputníkem saxofonistou a klarinetistou Jiřím Durmanem jsou uznáváni jako průkopníci improvizované hudby v Čechách), Milan Maštálka aka Night Note, přezdívaný také jako „český Steve Roach“ (se svojí tvorbou je známější spíš v zahraničí, kde se podílí na různých kolektivních aktivitách a jeho tvorba je publikována na těchto mezinárodních fórech) a Michal Kořán – jeden z otců českého ambientu.
Link na album Mindscapes zde, Live at Cross zde a Silent Places zde.
Výstava ARS/QUANTA – Umění měření představuje pozoruhodné historické měřicí instrumenty, aparáty a metrologické pomůcky ze sbírky Jiřího Nováka a Roberta Pelanta, ukázky ze starobylých vědeckých knih a současné české a slovenské umění na téma měření „všeho možného i nemožného“.
Expozice ARS/QUANTA vznikla jako reakce na náhodný objev sbírky dobových nástrojů, přístrojů a pomůcek z oboru fyzikální a fyzikálně-strojní metrologie. Jiří Novák a Robert Pelant na ni narazili v jistém panelákovém bytě v Motole a byli natolik uhranuti krásou měřicích aparátů, že se spontánně rozhodli sbírku, které hrozila likvidace, zachránit. Tajemstvím opředená kolekce se stala jádrem výstavy, konfrontující utilitární design metrologických instrumentů s díly současných umělců a také s ukázkami knih z Historického fondu NTK.
Významnou část výstavy tvoří díla čtrnácti současných českých a slovenských umělců a umělkyň, která se tematicky pohybují v oblasti metrologie a měření v tom nejširším smyslu. Zastoupení umělci reprezentují rozmanité přístupy ke zvolené tematice, najdeme zde především díla konceptuálního charakteru (např. Vladimír Havlík, Otis Laubert, Jirka Skála, Markéta Magidová nebo Martin Zet), ale jsou přítomny i práce primárně „retinální“ (sítnicové), jako prostorové asambláže Michala Machciníka nebo malby Aleše Zapletala. Někteří z umělců využívají problematiky měření ke kritice společenských nešvarů a problémů (Epos 257, Vladimír Turner).
Nečekejte, prosím, od naší prezentace odborný vhled do oboru metrologie. Nechceme výstavou suplovat metrologickou expozici Národního technického muzea a vystavenou sbírku měřicích aparátů je třeba vnímat spíše jako radikální výstavní gesto, svého druhu ready-made. Výstava ARS/QUANTA je poetickou meditací, ale také kritickým zamyšlením nad fenoménem měření a jeho významem v současné společnosti a jeho reflexi v současném umění.
Měření můžeme vnímat jako metaforu exaktního, vědeckého přístupu ke světu, současně se s ním setkáváme v každodenní banální praxi. Měření spoluvytváří náš svět. Bez měření by neexistovala civilizace v podobě, jak ji známe.
ARS/QUANTA je neexaktní výstavou o exaktním fenoménu.